SPELRECENSIONER

GEARS OF WAR: JUDGEMENT
Xbox 360

Gears Of War: Judgment utspelar sig innan trilogin vilket betyder prequel eller med andra ord föregångare. Stridspitten Marcus Fenix som agerat ledare i trilogin är nu utbytt mot Baird som tidigare leddes av Fenix. Horder av Locust kryper precis som i trilogin upp ur hål i marken och eldstriderna sedda ur det klassiska tredjepersonsperspektivet är också de lika tighta som förr. En ny ingrediens i och med denna del är att man vid flertaliga tillfällen i kampanjen kan aktivera den där ”rödlysande” dödskallen, som utgjort symbol för serien, för att på så vis spela under speciella förhållanden. Klarar man dessa ”uppdrag” kan man sedan låsa upp godsaker som nya vapen och till och med ett extrauppdrag att avnjuta efter det att kampanjen nått sitt slut. Kampanjen underhåller och audiovisuellt håller Judgment samma klass som trilogin. Som kronan på verket är multiplayer precis så förbaskat underhållande som vi förväntar oss.
MATHIAS LINDER

SNIPER: GHOST WARRIOR 2
PC, PS3, Xbox 360

Sniper: Ghost Warrior 2 skiljer sig från mängden militärskjutare genom att nästan enbart handla om prickskytte med långdistansvapen. På menyn står alltså att sitta stilla, ensam och skitnödig i kass terräng och invänta det rätta tillfället att avfyra sitt välriktade skott. Man försöker oftast rensa vägen för de egna kamraterna för att möjliggöra deras framryckning. Någorlunda realistiskt blir det när man tvingas ha vind och gravitation i åtanke när man siktar stort för att skjuta smått. Dessutom är det en god idé att hålla andan och aldrig glömma att man inte tål mer än ett par kulor av fienden innan man själv trillar av pinn. Realism är förståss bra men då hade fiendens AI behövt hänga med på samma villkor. Ibland ser de dig trots att det borde ha varit omöjligt samtidigt som att de vid alltför många tillfällen missar ens framfart trots att man är både högljudd och fullt synlig. Trasig AI tillsammans med seg multiplayer resulterar i skit.
MATHIAS LINDER

BIOSHOCK INFINITE
PC, PS3, Xbox 360

Till skillnad från seriens föregående titlar utspelar sig Infinite inte under havsytan i krackelerad utopi utan utspelar sig i den flygande staden Columbia benägen högt ovan molnen. Man antar rollen som Pinkerton-agent med uppdrag att rädda en kvinna vid namn Elizabeth. Mer om handlingen än så vill jag inte säga så jag nöjer mig med att beskriva den som djup, berörande och med många vändningar och det är sällan spelskapare lyckas involvera oss spelare i storyn på det sätt man gjort här. Utöver fantastisk story har vi den makalöst vackra designen på staden själv samt de underbara striderna – sedda ur första person såklart – som erbjuder grym variation även om man inte kan variera sig riktigt lika mycket som i seriens första del. Tekniskt sett är Infinite klanderfritt och den artificiella intelligensen hos fiender men främst hos medhjälparen Elizabeth håller extremt hög klass. Är årets bästa spel redan här?
MATHIAS LINDER

GOD OF WAR: ASCENSION
PS3

God Of War Ascension är en så kallad prequel och utspelar sig mellan det att Kratos lurats att mörda hela sin familj och första spelet i konsoltrilogin. Kratos har fortfarande en någorlunda mänsklig personlighet och historien kretsar, precis som förr, kring våldsam hämnd och frenetiskt knappmanglande. Som produkt är Ascension ytterst välpolerad sett till alla aspekter och multiplayerdelen som i och med Ascension gör sin entré i serien är både välgjord och underhållande. Vad Ascension faller en smula på är avsaknaden av nya grepp rent speltekniskt och lite för ofta känns spelet repetitivt sett till striderna och ganska självspelande emellanåt. Fiendefloran är förståss varierad och häftig men de gånger man möter enklare fotsoldater räcker det ofta att nöta på en och samma knapp för att segra. Trots allt är detta ett spel helt i min smak och bitvis är det så spektakulärt och coolt att hjärnan nästan smälter.
MATHIAS LINDER