SPELRECENSIONER

METAL GEAR SOLID HD COLLECTION
PS3, Xbox 360

Eftersom det här med att återge äldre spel förfinade i HD-kvalitet blivit en sådan stor grej var det bara en tidsfråga innan Metal Gear Solid-serien skulle få samma behandling. I paketet ingår Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty,  Metal Gear Solid 3: Snake Eater samt PSPliret Metal Gear Solid: Peace Walker. Andra spelet i serien har inte riktigt åldrats med värdighet, men ser givetvis bra ut i grafiskt uppdaterad form. Peace Walker har anpassats väl till konsoll och ser bättre ut än förväntat även om det märks att det utvecklats till ett mindre kraftfullt bärbart format i grunden. Samlingens guldkorn är givetvis Snake Eater som än idag står sig som ett av de bästa actionspelen någonsin med dess spelupplägg, underbara bossfighter och fantastiskt välskrivna manus. Att första spelet i serien  på grund av rättighetsskäl inte inkluderades i paketet är trist och avsaknaden av nytt bonusmaterial känns snålt. Detta är ändå mycket spel för pengarna.
MATHIAS LINDER

THE WALKING DEAD
PC, PS3, PSN, XBLA, Xbox 360

Självfallet ska den populära teveserien med samma namn få sig ett spel baserat på det också. Fast inte riktigt som tur är. Det är nämligen serietidningen The walking dead som spelet baseras på och fyra ytterligare episoder kommer att släppas för nedladdning. Det är mindre köttigt röjande som står på menyn, istället ska det till mer  tankekraft för att man ska lyckas på bästa sätt. Det blir ofta spännande och möjligheten att integrera med spelets dialoger för att på så vis påverka handlingens förlopp funkar riktigt bra. Spelets actionsekvenser som ofta  innefattar ”quick time events” funkar också riktigt bra. Något som jag anser spela en central roll i ett spel som detta är stämningen och där finns inga större brister att hitta, vilket beror på rätt miljöval, trovärdiga karaktärer och den där känslan av att man sällan vet vad som väntar runt hörnet. Lägg sedan till bra grafik och ljud och alla zombieälskare har därmed ytterligare ett spel att med stor förtjusning ”kötta” sig igenom.
MATHIAS LINDER

MAX PAYNE 3
Xbox 360, PS3, PC

Sedan andra delen har finska Remedy sålt serien till Rockstar som nu tolkat serien på sitt eget sätt. Borta är den serietidningsaktiga berättarstilen och istället kan man enkelt känna vibbar från både Red dead redemption och Grand theft auto IV, både i det speltekniska och i det berättarmässiga. Dessa är ju inga dåliga inspirationskällor direkt. Max jobbar numera som livvakt och när en kvinna (som Max borde ha beskyddat bättre) försvinner rycks han in i problematik långt värre än han räknat med. Bullet Time är tillbaka och funkar alldeles utmärkt. Hela spelkontrollen komplett med coversystem och dylikt sitter som det ska och att plocka fienderna i de mästerligt designade miljöerna är en fröjd rakt igenom. Spelets svårighetsgrad erbjuder utmaning på samtliga nivåer och efter ett lagom långt actionäventyr finns mer att hämta i ett ytterst kompetent multiplayerläge. Denna tredje del visar att
serien är omformad, men också uppgraderad.
MATHIAS LINDER

DIRT SHOWDOWN
PC, PS3, Xbox 360

Utvecklarna Codemasters, som bland annat står bakom genomhärliga Dirt 3, har i och med Dirt Showdown försökt att göra ett krockrally i aggressiv arkadstil. Spellägen där man egentligen bara ska mangla sönder de andra tävlandes bilar varvas med spellägen där man utför allehanda trick. Kollisionsfysiken imponerar dock inte och där man ska utföra trick haltar spelkontrollen. Tur är väl då att ett vanligt spelläge ingår där man enbart ska ta sig i mål på snabbast tid. Men även det sistnämnda spelläget faller platt i direkt jämförelse med Dirt 3 och roar inte särskilt länge. Vad som däremot håller hög kvalitet är grafik och ljud vilket man å andra sidan kunde förvänta sig med tanke på att spelet baseras på samma grafikmotor som, jag nämner spelet igen, Dirt 3. Codemasters försök att skapa något som avsticker från det vanliga rallyspåret känns blekt och trots intensivt onlineläge borde detta inte kosta som ett fullprisspel.
MATHIAS LINDER

STARHAWK
PS3

Uppföljaren till Warhawk har sett bra ut på förhand och det visade sig att jag absolut inte skulle bli besviken då jag äntligen fick spela det. Efter att ha kört igenom det ganska korta singleplayerläget, som varar i cirka fem till sex timmar, har jag njutit av tokstabil spelmekanik, grym variation samt ett snyggt inkluderande av realtidsstrategi mellan varven. Men multiplayer är just vad som gäller där upp till 32 stridstuppar drabbar samman online i mycket varierade och hektiska, men framförallt taktiskt krävande strider. Det enda riktigt negativa med spelet är att det enda samarbetsläge som finns är ett ”Hordeläge” liknande det i Gears of war som i Starhawk faller platt då det är lätt och begränsat. Allt det övriga bör ingen actionsugen missa.
MATHIAS LINDER